måndag 15 november 2010

DAMASK

Se mig inte som puckad nu men har aldrig riktigt vetat vad "en" damask är... Har trott att det varit något slags plagg, kanske lite konstigt format, gärna av huvudbonads typ eller möjligtvis en maträtt... men, så googlade jag det:





...och min värld blev plötsligt lite rikare!


HAHA, nja inte riktigt...
Ska en samhällsvetenskaplig elev lita på detta (som läst historia B, källkritik)? Svar nej! Jag kan ju inte släppa taget om mitt kära, konstigt formade plagg! Så, hej och hå wikipedia:




Damasker är även ett tillbehör till skor. Det ska visst ha skyddat stackars människor (soldater) från gyttja och annat läskigt som plötsligt kan stänka upp på ens skor. Typ mest på 1700- och 1800-talet. Ojoj! Men så används det ju av priger och andra glada hurtbullar som åker längdskidor och spelar hockey i nutida sammanhang. (I ishockeysammanhang innebär damasker en slags stickade benvärmare.)

Typisk söndagskväll för mig? Jodå!


CIAO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar